Lagenpeilmaat

Hier plaats en vind je allerlei slimme componenten

Lagenpeilmaat

Berichtdoor Rene op 01 jul 2008 08:16

Een peilmaatcomponent dat een bepaalde hoogtemaat afrond en omzet naar een lagenmaat.
Ook wordt het aantal berekende lagen getoond.
Tot slot wordt in een "index 40" tekst de werkelijke onafgeronde hoogtemaatvoering op het scherm gegeven.
Er zijn 2 componenten, 1 met hoogtemaat + peil, en 1 met hoogtemaat - peil.

In het component is de volgende formule opgenomen:
{%f[rnd(({%1}*1000-(-200))/(3000/46))*(3000/46)+(-200)]:0:0}+P={%f[({%1}*1000-(-200))/(3000/46)]:0:0}L

Uitgangspunt in de formule is een verdiepingshoogte van 3000, en die is verdeeld in 46 lagen. Lagenmaat is dus 65.22 mm. Heb je een andere verdiepingshoogte, of ander aantal lagen, pas dan al deze genoemde waarden aan in de formule!

Vraag:
Weet iemand een eenvoudiger manier om de verdiepingshoogte of het aantal lagen op te geven in de formule (bv door variabelen)? Dan wordt het geheel weer wat eenvoudiger aan te passen.

René
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.
Rene
Site Admin

Re: Lagenpeilmaat

Berichtdoor Teun op 01 jul 2008 08:55

Dit leek me altijd typisch iets voor een eenvoudige userfunctie zodat je niet handmatig formules aan het aanpassen bent. :cry:
Maar het kan natuurlijk wel.

Wij gebruiken zelf dit: LM{%f[({%d:0:0}+373)/57.14]:0:0}
Je ziet dat ik niet %1 maar %d gebruik, en ik vul alleen de aanvang (373-P) en de (in excel) berekende lagenmaat (57.14) in. Ook geef ik in een index 40 de onafgeronde lagenmaat (:1:1) aan zodat maatafwijkingen zichtbaar zijn.
We werken overigens altijd met een volledige lagenmaat tabel naast ons.

Vanzelfsprekend is deze functionaliteit ook om te bouwen tot koppenmaat component! :idea:
Hierbij kan je naar believen via aspecten of via een nieuw component het onderscheid tussen: +, - kop of klezoor maken.

Wat soms ook handig is. :idea:
Zet deze componenten in een maatlijncomponent van een "vrije" index.
Nadat je lekker uitgemaatvoerd bent (horizontaal of vertikaal) zet je de maatlijn met de bewuste index om in een maatlijn component met al deze extra's er gratis bij.
Teun

Berichtdoor abocad op 01 jul 2008 09:14

Vraag:
Weet iemand een eenvoudiger manier om de verdiepingshoogte of het aantal lagen op te geven in de formule (bv door variabelen)? Dan wordt het geheel weer wat eenvoudiger aan te passen.

Ik kan me herinneren dat ik iets van 10 jaar geleden op de bouwbeurs met Cor van Binsbergen het hele idee van de formules heb zitten bespreken. Ook toen al gaf ik hem aan dat je dan ook variabelen zou moeten kunnen declareren. (Ook erg handig voor 3D tekenen á la BIM). Dat van die formules vond ie wel een goed idee, die variabelen-declaratie leek hem te ingewikkeld voor de gebruikers.
abocad

Berichtdoor roy_043 op 01 jul 2008 12:13

Beste René,

Jouw bericht komt mij wel heel erg bekend voor: http://www.b-k-g.nl/leestekst-lagenmaat-componenten.html.
De eerste versie van genoemde leestekst dateert van oktober 2005.
Het is me duidelijk dat je wat hebt aangepast (%Y heb je vervangen door %1) maar een bronvermelding lijkt mij in dit geval op zijn plaats.

Groet, Roy.
roy_043

Berichtdoor Rene op 01 jul 2008 13:04

Dag Roy;

Allereerst bedankt voor je reactie.
Ik moet je eerlijk zeggen dat jouw leestekst en component heel erg op de mijne lijkt.
Maar naar mijn beste herinnering heb ik jouw tekst of component niet hiervoor gebruikt.

Naar mijn oprechte mening heb ik destijds (ruwweg 1.5 jaar geleden) deze peilmaat zelf in elkaar gezet
samen met een collega hier op kantoor. Maar zoals gezegd, het geheel lijkt erg op die van jou.

Het is in ieder geval geen vooropgezet plan geweest, om ideeen van anderen als mijn idee te plaatsen.
Een spelregel van mezelf is dat ik altijd een bron van berichten e.d. noem als ik die weet (zie bv de nieuwsberichten op Arknet2). Ik was mij bij het publiceren van deze lagenmaatpeilmaat oprecht van geen kwaad bewust.

Met vriendelijke groet;

René
Rene
Site Admin

Berichtdoor abocad op 30 nov 2009 22:33

Vraag:

In arkey 7 kun je een 'dollartekst' in je formule opnemen. Daarmee kun je voor elke plaatsing een eigen waarde opgeven. Zelfs een formule zoals bijvoorbeeld 'verdiepingshoogte / aantal lagen' mag je invullen.

groet, Klaas-Jan

LAGENMAAT.jpg
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.
abocad

Keer terug naar Componenten